Saturday, May 8, 2010

APAKAH BERLAKU JIKA BONGKAH AIS MENCAIR?



Adakah bongkah ais kutub dalam bahaya mencair dan menyebabkan aras laut meningkat? Ini boleh berlaku tetapi tiada siapa yang tahu bila ia akan berlaku.

Kawasan paling banyak diliputi ais adalah di Antartika (Khutub Selatan) dengan kira-kira 90 peratus ais di Bumi dan 70 peratus air tawar.

Antartika diliputi dengan purata 2,133 meter tebal dan jika ais di Antartika mencair aras laut di Bumi akan meningkat kira-kira 60 meter tetapi purata suhu di Antartika adalah -37 darjah celcius, maka ais tidak mungkin mencair.

Malah kebanyakan kawasan berkenaan tidak pernah mengalami suhu lebih daripada paras beku.

Pada bahagian lain Bumi, Khutub Utara, ais tidak setebal di Khutub Selatan dan ais terapung di Lautan Artik dan jika ia mencair paras laut tidak memberikan kesan.

Ini merupakan amuan yang berkaitan dengan ais yang meliputi Greenland yang boleh bertambah sehingga tujuh meter kepada aras lautan jika ia mencair.

Oleh kerana Greenland lebih dekat dengan khatulistiwa berbanding Antartika, suhunya lebih tinggi dan ais di sana mudah mencair.

Siantis dari London dan Edinburgh berkata ais hilang di Antartika dan Greenland menyumbang kira-kira 12 peratus peningkatan air aras laut.

Sumber : estidotmy, Utusan Malaysia, 24 Jun 2009

No comments:

Post a Comment